سبقت «عاشقانه» از سریالهای تُرکیهای در رقابت با «شهرزاد»
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۱۴۴۳۸
اگر سریالهای ترکی خندهدار هستند و روابط نمایشی سریالهایشان بیشتر از آنکه جدی باشد، روی اعصاب تماشاگر بی نوا رژه میرود، به این دلیل است که فضای زیستی شخصیتها غیر واقعی و تصنعی است.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق - اگر عوامل ساخت «سریال عاشقانه» این سریال را در ترکیه و به زبان ترکی استانبولی میساختند، سریال باورپذیرتری از کار درمیآمد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«سینمای ایران» از یکسو در نمایش «فقر و تباهی» در میان تولیدات سینمای جهان پیشتاز است و از سوی دیگر سریالهای اخیر شبکه نمایش خانگی بیش از اندازه لوکسِ لوس هستند و مخاطب ایرانی نمیتواند باور کند چنین کاراکترهایی اینقدر آراسته در ایران زندگی میکنند.
تصور میکنید بازیگران مرد سریال در هر صحنهای که در چهارچوب سریال حاضر میشوند تصور میکنید با وجه غلیظ آراستگی، از یک مراسم اختصاصی شینیون و میزانپلی بازگشتهاند. هیچ خشی در نوع پوشش و ظاهر کاراکترها وجود ندارد. نوعی میزانسن فرار از واقعیت در نحوه چیدمان، طراحی و پوشش کاراکترها در بروز نحوه زیست آنان وجود دارد که «عاشقانه» را شبیه سریالهای استانبولی میکند.
آقای سوپر استار، محمدرضا گلزار که تواناییهایش در بازیگری هیچگاه به کمال نخواهد رسید در اقدامی همسو با نوع میزانسن خاص استانبولی سریال، برای خاص و ویژه بودن موهای سر و صورتش را طوری رنگ کرده که شبیه کیوانچ تاتلیتوغ (بازیگر سریالهای ترکی استانبولی «کوزی گونی» و «پاتریس») شود. یک دهه قبل هنرپیشهها و سوپر استارهای داخلی دست به ترفندهای مختلفی میزدند تا شبیه هنرپیشههای هالیوودی شوند، تصور کنید که فرهنگ بازیگران شبه سوپراستار چقدر تنزل پیدا کرده است که سعی میکنند شبیه نمونههای استانبولی خود شوند.
سریال عاشقانه به تمام سریال های لوکس ترکی شباهت دارد و همه چیز شیک و براق است. رضا (حسین یاری) فرزند مستقل حاج یونس ظاهرا سرچشمه چنین شیکی است و این شیکی و لوکسی تا بی نهایت، به جزئیات سریال تسری پیدا میکند. سایر بازیگران نیز از این قاعده بیش از حد آزار دهنده لوسی و لوکسی مصون نیستند. این میزان آراستگی با جزئیات در اغلب صحنهها چنان است که تصور میکنید که شخصیتهای اصلی و حتی فرعی چند لحظه قبل از حضور در مقابل دوربین، حسابی سفید کننده دندان و سفید کننده صورت مصرف کردهاند.
اگر سریالهای ترکی خندهدار هستند و روابط نمایشی سریالهایشان بیشتر از آنکه جدی باشد، روی اعصاب تماشاگر بی نوا رژه میرود، به این دلیل است که فضای زیستی شخصیتها غیر واقعی و تصنعی است. در افق اقتصادی واقعی کمتر شهروندی میتواند ، موفق به چنین لوکسی بیمرزی دست پیدا کند. فقط« ۱ درصد» از جمعیت ایران، در چنین لعاب لوکس اقتصادی زندگی میکنند و این سبک پرتجمل، برای سایر شهروندان ایرانی، کاملا دست نیافتی و خاص است و ترویج چنین تجملی ظلم به تماشاگری است که سریال عاشقانه را با پول یارانه آخر ماهشان تهیه میکنند.
نمایش چنین رفاه کلانی در نسبت با طبقه متوسط، شاید در لحظه بر تماشاگر تاثیر نشاط آوری داشته باشد اما مخاطب از جهان آرمانی عاشقانه که جدا میشود تمنای زیستیاش به سوی رفاهی که نیست و ندارد متمایل میشود و در دراز مدت یک خسران روحی و افسردگی را موجب میشود. نکته مهمی که دستگاههای نظارتی بدان توجه ندارند مسئله ارائه نوع نمایشی خاص از سبک زندگی است. بخش اعظمی از جامعه وقتی چنین زیست لوکسی را نمیتوانند تجربه کنند. به هر حال آنچه در این سطور بدان اشاره شد از فهم مدیران ممیزی و سانسور خارج است، اما واقعیت این است همذات پنداری با چنین کاراکترهایی دشوار است و برای مخاطبان حسرت آور.
خیلی خنده دار است که بازیگران فیلم در فضای لوکس پر تجملی غرق شدهاند در عین اینکه ادعا میکنند، آه در بساط ندارند، اما با یک غمزه نازدارانه با اتکا به چشمان رنگی خود موفق میشوند ۱۱۰ میلیون تومان مهریه همسری که قصد دارند طلاقش بدهند را از دختر مجرد دیگری بدست آورند.
در دل کشورهای خاورمیانه، طبقه متوسط تعریف معین و مشخصی دارد، سبک زندگی و پوشش، حدود معلومی دارد و زیادی لوکس بودن توی ذوق مخاطب میزند. حتی شخصیت لق و آوارهای مثل پیمان (هومن سیدی) مسابقات فوتبال را توی خانهاش با مدرنترین وسایل امروزی تماشا میکند. پیمانی که قصد مهاجر به «یونایتد استیتس» را دارد و لاتاری اقامت در این کشور را در جیبش دارد. در روایت موازی دیگری پیمان (هومن سیدی) سعی میکند «درسا» (بهاره کیان افشاری) را تلکه کند و به دنبال منابع مالی تازهای برای مهاجرت است. پیمان زندگی بسیار مرفهی دارد و درد او کم بودن میزان فرح و توانایی مالی است. این کاراکتر و سبک ماجراجویی او سمبلی از «نئودوژان» های مدرن امروز است که محبوبترین شخصیت سریالهای ترکی محسوب میشوند و از سوی دیگر نگاه فرمولیزه شده و رایج سینمای ایران در عاشقانه پیاده میشود. پرسوناژ «نئودون ژوان» (بخوانید دخترباز فیلم) که در جستجوی تجربه دلبران جدید، به شکل خستگی ناپذیری راهش را ادامه میدهد، در این سریال بشدت محبوب است، اما حاج آقای سریال که متشرع است و ارتکابش توام با خواندن صیغه حلال؛ منفور.
مدیومهای نمایشی در ایران گویی با اجرای آیینی مشکل دارند، به همین دلیل است سینمای ایران به صورت پیوسته تلاش میکند وجهه دیگری از مردان مومنی که به مردم کمک میکنند را نشان دهد که در صیغه کردن زنان جوان پنجه طلایی هستند. حاج یونس در روستایی که مشغول امور خیریه بوده دختری ۱۵ ساله را صیغه کرده و از او صاحب یک فرزند شده است و این فرزند پس از سی و اندی سال سراغ حاج یونس میرود، اما حاج یونس او را نمیخواهد. در ادامه کریه نشان دادن مردان دین و آیین که در سینمای ایران بشدت رایج است، سازنندگان، حاج یونس را منفور نشان میدهند. مرد متکبری که به عروس خود ظلم میکند و حتی بانی جدایی پسرش از خانوادهاش میشود. اما از سوی دیگر پیمان نئودونژوان امروزی معشوقههای فراوانی دارد و با ترفند هر چه پیش آید خوشاید، قهرمان جذاب سریال است و جزئیات نمایشی از او یک قهرمان میسازد.
حاج یونس ادامه اغلب حاجیهای هوسباز سینمای ایران است که دست به صیغه بودنشان با دست به اسلحله بودن وسترنرهای فیلمهای کابویی هیچ تفاوتی ندارد. حاج یونسی (مسعود رایگان) که ما در این سریال می بینیم در دوران کهنسالی همچنان با پرستارش در حد لالیگا چنان گفتگو میکند که مخاطب تصور می کند پس از انجام مراحل فیزیوتراپی، پرستارش از او باردار خواهد شد. این تصویر حاج آقای دست به صیغه، در سینمای ایران چند سالی است که به عنوان یک مد نمایشی وجود دارد و فیلم مارال ( مهدی صباغ زاده) آغازی بر چنین شخصیتهایی است و محمدرضا شریفی نیا چنین سمبلی را در فیلمهای متعددی بازی کرده است.
یکی از جذابیت خاص و ویژه سریالهای ترکی کشف تعارضات فرهنگ استانبولی با فرهنگ مسلمانان ترکیه است. نمونههای حاد آن روابط مردان با خواهران همسر است و نمونه قابل تحملتر که فرهنگی استانبولی سعی دارد آنرا وارد فرهنگ مسلمان ترک کند، نگهداری از حیوانات است. سریال عاشقانه از گزاره نمایشی نگهداری سگ با ترفندی نمایشی استفاده میکند.در سریال عاشقانه نگاهداری سگ به جای فرزند، با توجیه بچهدار نشدن پگاه ، مسئلهای عادی نشان داده می شود و وابستگی زن به سگ صورت دلسوزانهای به خود میگیرد. حتی سازنندگان با گم شدن پاپی( سگ پگاه) سعی می کنند طوری روایت پیش ببرند که مخاطب با اندوه پگاه همذات پنداری کند. استانبولی بودن سریال با برجسته کردن موضوع پاپی، بدجوری توی ذوق میزند.سریالهای محصول کشور ترکیه معمولا موضوعات و سبک زندگی شبه مدرنی را نمایشی میکنند که در فرهنگ مسلمانان ترک زبان نبوده و یا اینکه قرار است در آیندهای نزدیک، بخشی از سبک زندگی یا فرهنگ عامه آنان باشد. نمایش جایگزینی سگ به جای فرزند، تناسبی با فرهنگ ایرانی ندارد و این موضوع را باید بپذیریم که فرهنگ «سگبازی»، «سگ داری» همچنان یک ناهنجاری عرفی محسوب میشود. سگ داری در مدیومهای نمایشی در حال مد شدن است و به وفور فیلمهای سینمایی در آینده ساخته خواهد شد که سگ در آن نقش دراماتیک پر رنگی خواهد داشت. عاشقانه نیز فرهنگ نگاهداری سگ را که متعلق به فرهنگ ما نیست، در قالب یک برش نمایشی و کاملا احساسی سعی میکند عادی جلوه دهد.
از ساز و کار تولید سریال «عاشقانه» بوی حسادت به مشام میرسد. سازندگان قصد داشتهاند یک شبه عاشقانه امروزی بسازنند که در لوکس بودن از سریال شهرزاد پیشی بگیرد. حتی در انتخاب موسیقی و تیتراژ سراغ یکی از پرطرفدارترین خوانندگان پاپ رفتهاند و شخصیت واقعی او را چاشنی قصه سریال کردهاند. در واقع عاشقانه در ساخت همه اجزا ، شهرزادی امروزی است اما نه شهرزاد تصویری دقیق از یک طبقه خاص در دهه سی شمسی است و نه عاشقانه تصویری از طبقه متوسط امروزی.
منبع: مشرق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۱۴۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اوسمار هدیه نکونام را پس فرستاد | جنجال برای هیچ ؛ فرصت برای سبقت بزرگ سرخ ها از دست رفت | پرسپولیس صفر - سپاهان صفر
به گزارش همشهری آنلاین، پیش از تساوی استقلال در تبریز هم مصاف سپاهان و پرسپولیس هیجانانگیز و نفس گیر بود، اما با توجه به اینکه سرخپوشان میتوانند با پیروزی صدر جدول را پس از هفتهها از آن خودشان کنند، حساسیت این دو بازی دوچندان بود.
چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت - پرسپولیس سپاهان؛ ورزشگاه آزادی - تعداد تماشاگران: حدود ۴۲هزار نفر
داور: بیژن حیدری - کمکها: فرهاد مروجی، علی اکبری نوری و علی صفایی - ناظر: رضا سخندان
علیرضا بیرانوند، وحدت حنانوف، حسین کنعانی، گئورگی گولسیانی، عبدالکریم حسن، مسعود ریگی، سروش رفیعی، مهدی ترابی، اوستون ارونوف، امید عالیشاه و عیسی آل کثیر
سرمربی: اوسمار ویرا
ترکیب سپاهان
پیام نیازمند، هادی محمدی، برایان دابو، محمد کریمی، رامین رضاییان، سیاوش یزدانی، فرشاد احمدزاده، میلاد زکیپور، امید نورافکن، شهریار مغانلو، محمد شکاری
سرمربی: ژوزه مورایس
کارت زرد
سپاهان: احمدزاده دقیقه ۵۸
دقیقه ۱۱: پاسی که برای مغانلو ارسال شد شهریار مقانلو را در موقعیت بسیار خوبی قرار داد ولی کمک داور مسابقه پرچم خود را بالا برده بود. این در حالی است که سپاهانیها معتقدند این آفساید به درستی اعدام نشده است.
دقیقه ۲۴: سپاهان برای چندمین مرتبه صاحب ضربه کرنر شد ولی باز هم مدافعین پرسپولیس اجازه ایجاد موقعیت خطرناک را به مهاجمین این تیم ندادند.
دقیقه ۲۹: ضربه سر گئورگی گولسیانی روی ارسال عبدالکریم حسن با اختلاف کمی از بالای دروازه به اوت رفت.
دقیقه ۳۱: شوت سرکش عبدالکریم حسن با فاصله زیادی از بالای دروازه راهی اوت شد.
دقیقه ۳۸: سپاهانیها موقعیت خوبی برای ثبت اولین گل مسابقه داشتند اما فرشاد احمدزاده با تعلل خود این موقعیت مناسب را از دست داد.
دقیقه ۴۰: رامین رضاییان روی پاس دقیق رضا شکاری موقعیت بسیار خوبی برای گلزنی داشت ولی شوت او به زاویه بسته زده شد و به تور کناری دروازه برخورد کرد. رضاییان پس از اینکه داور کرنر اعلام نکرد به شدت نسبت به تصمیم معترض بود.
دقیقه ۴۳: مهدی ترابی با نفوذ به قلب خط دفاعی سپاهان و یک دو با گولسیانی موقعیت بسیار خوبی برای گلزنی داشت اما شوت او با اختلاف چند متری از بالای دروازه به بیرون رفت.
دقیقه ۵۰: نفوذ وحدت حنانوف روی پاس تماشایی اورونوف میرفت که پرسپولیس را به گل اول برساند ولی پاس او با دخالت به موقع میلاد زکیپور قطع شد.
حواشی:
*با توجه به تساوی استقلال در ورزشگاه یادگار امام تبریز و دو امتیاز حساسی که برای نکونام و شاگردانش از دست رفت حالا بهترین فرصت برای پرسپولیس فراهم شده که با پیروزی مقابل سپاهان در ورزشگاه آزادی صدر جدول را در اختیار بگیرد.
*رضا اسدی ستاره تیم فوتبال سپاهان که در بازی رفت هم زننده تک گل سه امتیازی طلایی پوشان بود به دلیل مصدومیت به این مسابقه نرسیده است.
*بازگشت علیرضا بیرانوند از مصدومیت و قرار گرفتن او در ترکیب اصلی پرسپولیس یکی از نکات ویژه اصلی بازی به شمار میرود.
*غایب بزرگ پرسپولیس در این مسابقه از دانیال اسماعیلی فر است که به دلیل اتفاقات دیدار قبلی سرخپوشان در لیگ برتر در این مسابقه امکان بازی به دست نیاورده است.
*نزدیک به ۴۰ هزار هوادار پرسپولیس و دو هزار نفر هوادار سپاهان این بازی را از نزدیک در آزادی تماشا میکنند.
*پرسپولیس در دو مصاف قبلی خود در لیگ برتر مقابل سپاهان بازنده از زمین خارج شده است. طلایی پوشان یکبار با گل کریمی و آخرین بار با گل رضا اسدی برنده مسابقات شدند.
*در لحظه ضربه سر گولسیانی که به اوت رفت، سیاوش یزدانی اعتقاد به خطای مدافع گرجستانی پرسپولیس داشت و این موضوع را با فریاد به داور اعلام کرد.
*ژوزه مورایس که چند روز پیش و پس از پیروزی برابر استقلال ملاثانی در جام حذفی با اعلام پیوستن به دین اسلام خبرساز شده بود، پس از چندین مسابقه با کت و شلوار و کراوات در کنار زمین دیده میشود.
* هواداران خانم پرسپولیسی نیز که اکنون با توجه به چارت و کانون خود کاملا با هماهنگی خاص در سکوها حاضر میشوند، در این بازی با در اختیار داشتن کاغذهای رنگی و شعارهای خاص خود، سعی در حمایت از بازیکنان را دارند.
*اوسمار در همین دقایق ابتدایی بازی به شدت نسبت به خطای فرشاد احمدزاده شاکی شده و این مساله دخالت داور چهارم برای آرام کردن وی را به همراه داشت.
* لایی سروش رفیعی به رامین رضاییان باعث وجد هواداران پرسپولیس شد تا آنها به شدت به تشویق هافبک شماره هفت خود بپردازند.
* اوسمار به همراه کادرفنیاش در شرایطی که سپاهان صاحب موقعیت کرنر بود، با فرا خواندن مهدی ترابی و نمایش آنالیز صورت گرفته، تدابیر جدیدی را برعهده این هافبک تکنیکی قرار دادند.
* نیمکت سپاهان نسبت که اعلام نشدن خطا روی شهریار مغاملو به شدت اعتراض کردند.
* انفجار دومین نارنجک دست ساز در استادیوم آزادی و در جریان بازی با سپاهان اینبار در جایگاه هواداران پرسپولیس باعث نگرانی بزرگی شد. پرسپولیسیها که دقایقی پیشتر یکی از نارنجکها را در پیست تارتان منفجر کرده بودند، اینبار در اشتباهی نگران کننده این ترقه را به میان خودیها فرستادند. البته به نظر میرسد اتفاق خاصی شکل نگرفت و این جایگاه لحظاتی بعد به تشویق تیم پرداختند.
*هواداران پرسپولیس در شروع نیمه دوم با آتش بازی جو خاصی را در آزادی به راه انداختهاند.
کد خبر 848837 برچسبها ویژه ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه سپاهان باشگاه پرسپولیس