آخرین گفتوگو با علی سلیمانی درباره کارهای مذهبی/ خاطراتش از پیادهروی اربعین و ارادتش به حاج قاسم/ مداحی به زبان ترکی + فیلم
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۹۷۸۳۷
علی سلیمانی همیشه دغدغه داشت مدیران فرهنگی کشور پشتِ کارهای مذهبی بایستند؛ در آخرین گفتوگویی که داشتیم صراحتاً گفت نه پول میدهند و نه اهمیتی قائلاند. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم- مجتبی برزگر: علی سلیمانی نامِ آشنایی است؛ علاوه بر هنر بازیگری به فعالیتهایی همچون اجرا، طراحی دکور، تدریس کاراته و بازیگری نیز مشغول بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سلیمانی در بیش از 30 فیلم نقش داشته و علاوه بر آن فعالیت در تئاتر و تله فیلمها نیز در سابقه خود دارد. از فیلمهای شناخته شده او که در آنها به خوبی ایفای نقش کرده است میتوان به دروازه ساعت (اثر سید جواد هاشمی) ، وضعیت سفید (اثر حمید نعمت الله)، روشنتر از خاموشی (اثر حسن فتحی ) و دادستان یک شهر (اثر اصغر فرهادی) اشاره کرد.
فیلمهای تلویزیونی که هرکدام نقشهای متفاوت و خاطرانگیزی از او به جای گذاشت؛ در "دادِستان" نقش صادق را بازی میکرد که سکانسِ شهادتش بارها در فضایمجازی وایرال شد. یا "کتونی زرنگی" که هنوز به قاب جعبه جادو نیامده و همچنین در "وارش" کار متفاوتی از خود به جای گذاشت.
سریال پایتخت
اما بیش از همه "وضعیت سفید" و "پایتخت" در ذهنها باقی ماند و البته گریمِ بسیار جالب و خاصِ "سقوط یک فرشته" که علی سلیمانی را بسیار به یادماندنی کرد. در سینما هم "به وقت خماری" محمدحسین لطیفی و البته مداحی و سکانسهای جالبِ دیگر "تنگه ابوقریب" مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت.
تله تئاتر "عزیز مایی"
"اشنوگل" را کارگردانی کرد و از روی دغدغهاش در "خاله سوسکه" برای کودکان و نوجوانان ایفای نقش کرد. نقش "معیری" در "یک وجب از آسمان" هم فصلِ جدیدی از بازیگری علی سلیمانی را در معرضِ نگاه مخاطب قرار داد. در این سالها هیچوقت خودش را محصورِ ژانر و قالبِ خاصی قرار نداد؛ اگر در "قارچ سمی" نقش ایفا کرد در "بیپولی" هم نقش متفاوت دیگری داشت. و حتی "سگکشی" و "کلانتری غیرانتفاعی.
مداحی علی سلیمانی به زبان ترکی
در تئاتر هم حرفهای بسیاری برای گفتن داشت؛ بیش از 30 تئاتر از خودش به یادگار گذاشت؛ برخی از آنها عبارتند از: مردی در آینه، چشم به راه میر غضب، مکعب، تله تئاتر عزیز مایی، خنکای ختم خاطره، تله تئاتر دروازه ساعت و...
علی سلیمانی را بارها به عنوان مجری تلویزیون هم دیدیم خصوصاً برنامهای به نام "عصر خانواده"؛ و همچنین طراحی دکورِ سریال مریم مقدس.
دادِستان به روایت علی سلیمانی
شاید جدیدترین اثری که ایفای نقش کرد و بسیار هم بازتاب داشت، سریال "دادِستان" مسعود دهنمکی باشد. او در رابطه با این فیلم چنین گفت: "به نظرمن مسئولان تلوزیون با ساخت سریال دادستان این شجاعت را نشان دادن که به مسائلی همچون، اختلاس اقازادهها و.. میپردازد."
علی سلیمانی تجربه حضور در جبهه را به عنوان عضوی از گروه تئاتر و سرود داشته است؛ چرا که خودش در خاطراتش میگوید: در سال 1366 هنگامی که دانش اموز بودم توسط معلم پرورشی شهید ابراهیم مرشدشاد به همراه دوستانم به عنوان گروه تئاتر و سرود به جبهه رفتیم اما وضعیت خوب نبود و به تهران بازگردانده شدیم. دو هفته گذشت و ما باخبر شدیم خود شهید ابراهیم مرشدشاد به درجه دفیع شهادت رسیده است.
شاید یکی از سکانسهای جالب فیلم "تنگه ابوقریب" مداحی او به زبان ترکی باشد که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت. او درباره این فیلم هم گفته است: "در فیلم تنگه ابوقریب 4 بار گریم شدم تا بالأخره سعید ملکان راضی شد. ان فیلم بسیار عجیب غریب بود، ما در این فیلم هیچ اثری از دشمن بعثی نمیدیدیم. یعنی یک پلان هم از دشمن نداشتیم و فیلم روایتگر رزمندههای ایرانی بود."
ارادت به سردار شهید قاسم سلیمانی
یکی از نکات جالب توجه، ارادت علی سلیمانی به حاج قاسم سلیمانی است. وقتی این سردار رشید اسلام به شهادت رسید بسیاری از بازیگران به او ارادت نشان دادند و پیام تسلیت صادر کردند. علی سلیمانی این اتفاق تلخ و ضایعه دردناک را اینگونه روایت کرد:
"من همیشه پیشبینی میکردم که سردار سلیمانی روزی شهید شود. و حدس این شهادت دور از ذهن نبود. من در طول مسیری که پیکر شهید سلیمانی تشیع شد، او را مشایعت کردم؛ این لحظات خداحافظی واقعاً شگفتانگیز بود. میلیونها نفر او را مشایعت کردند. شخصیت حاج قاسم سلیمانی شگفتانگیز بود. حتماً شبیه به حاج قاسم در کشورمان دارم اما مجبورند که دیده نشوند."
حضور لائیکها در پیادهروی اربعین به روایتِ علی سلیمانی
علی سلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون درباره پیادهروی اربعین و اتفاقات جالبی که آنجا افتاد بسیار در فضایمجازی دست به دست شد به تسنیم گفته بود: از سال 1390 هر سال خودم را به کاروان راهپیمایان اربعین حسینی میرسانم؛ یک خاطرهای همیشه دارم که تأثیرگذار است؛ سال 1392 دومین باری بود که کولهام را برمیداشتم و اربعینی میشدم! شیطنتی کردم برای سایت جهانی «لانگواک- پیادهروی طولانی» پیغامی گذاشتم که هرکسی میخواهد پیادهروی کند به این آدرس بیاید: نجف، خیابان ابراهیمآبادی.
او با بیان اینکه نمیدانستیم میآیند و آدرس درست است، اضافه کرد: من روی هوا یک آدرسی دادم اما واقعاً نجف یک خیابان ابراهیمی داشت؛ آنها آمدند یکی از برزیل، فنلاند، فرانسه و... همه لائیک بودند؛ لائیک به معنای بیدینی و نه بیخدایی؛ خدا را قبول دارند ولی دینی را تبلیغ نمیکنند؛ واقعاً باور نمیکردم اما رفتم و دیدم دختر و پسری که به لحاظ ظاهری مقید نیستند اما حالا در میان راهپیمایان اربعین حسینی بودند. خودشان هم از این همه شکوه پیادهروی تعجب کرده بودند و در این موج قرار گرفتند.
وی افزود: 16 نفری بودند؛ 7 خانم و 9 آقا؛ میپرسیدند اینها به کجا میروند؛ من در جواب گفتم به سمت قبر پسر پیامبر میروند. پرسیدند کدام پیامبر و گفتم محمد! باز هم برایشان سوال پیش آمد مگر چند سال است که از دنیا رفته و آنقدر با شکوه به دیدارش میروند؛ گفتم 1400 سال پیش این اتفاق افتاده و پیادهروی میکنیم چون عاشقش هستیم. موجی که با چشم خودشان میدیدند یک نفر گریه میکند یکی نوحهخوانی و یکی هم از مهمانان و پیادهروندگان پذیرایی میکند.
سلیمانی این خاطره تکاندهنده را اینطور ادامه داد که: یکی از آن خارجیها پرسید: یعنی حسین کیست؟ توضیح دادم این حسین از مکه به کوفه رفت و آن ماجرای عاشورا و غربت و شهادت و ظلم یزید و مابقی ماجرا... ترجمه من یک ساعت و نیم طول کشید و همه این 17 نفر گریه میکردند؛ در حالیکه لائیک بودند و مذهبی نداشتند؛ آنقدر تحت تأثیر قرار گرفتند و به من گفتند تو برو ما اینجا کار داریم و به سمت کربلا رفتند. ما هم با این انگیزه عاشقی و دلدادگی وارد این موج میشویم وامیدواریم امام حسین(ع) قدمهای ما را قبول کند و باید به داد ما برسند؛ زمانیکه دستمان از همهجا کوتاه است.
نقشِ متفاوت در سریال "سقوط یک فرشته"
انتقادهای علی سلیمانی/ پشتِ کارهای مذهبی نمیایستند
در آخرین گفتوگویی که با علی سلیمانی داشتیم، وقتی از او پرسیدیم چرا آنقدر دستِ تلویزیون و سینما از آثار مذهبی ماندگار و تأثیرگذار خالی است، لب به انتقاد گشود و به نکات قابل تأملی اشاره کرد:"من نسبت به کارهای مذهبی و دینی دغدغه داشته و دارم اما گلایه دارم نه پول میدهند و نه اهمیتی قائلاند. چرا که طرح بردهام و مورد قبول واقع نشده، چون لابیهای خاص خودش را دارد. قصهای امروزی داشتهام که در محوریت آن به امام صادق(ع) و یا ائمه دیگر هم پرداخته شده، تلویزیونیها طرح را رد میکنند، سینماییها فروش را مبنای اصلیشان قرار میدهند."
وی همچنین تأکید کرده بود: "اصلاً طرح را کنار میگذارند و بارها این سؤال از ما میشود که چرا کارهای مذهبی ساخته نمیشود؟ واقعاً مسئله مدیرانمان نیست و بیشتر کارِ دینی و مذهبی را در برنامههای گفتوگو محور میبینند. به صندلی مدیریتشان تکیه زدهاند و از خلاقیت و نوآوری فاصله گرفتهاند و شجاعانه پشتِ طرحهای دینی و مذهبی نمیایستند. "
علی سلیمانی در آخرین جملاتی که هم بر زبان آورد، همان دغدغه بسیاری از سریالسازان است. او گفته بود: "چرا امروز اهمیت دارد ما با فرهنگ و مفاهیم ارزشمند دینیمان وارد میدان فرهنگ و هنر شویم، چون غربیها با ساخت سریالها و فیلمهای نامربوط تیشه به ریشه اعتقادات و شرعیات دینی جوامع اسلامی میزنند بایستی از آثار دینی و مذهبی حمایت کرد، البته کارهایی میسازند که در داخل توجهات بسیاری را جلب میکند اما بهلحاظ بینالمللی نتوانستهاند تأثیرگذاری داشته باشند."
علی سلیمانی بعد از چند روز درگیری با کرونای دلتا در بیمارستان فیروزگر دعوتِ حق را لبیک گفت.
علی سلیمانی درگذشت/ خاکسپاری در قطعه هنرمندانانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: فیلم سریال ویروس کرونا تئاتر سینما تلویزیون فیلم سریال ویروس کرونا تئاتر سینما تلویزیون کارهای مذهبی علی سلیمانی پیاده روی حاج قاسم فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۹۷۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
این هفته مصادف بود با سالگرد ارتحال عالم مجاهد و پارسا آیتالله شیخ ابراهیم امینی نجف آبادی. این دانشمند پرتلاش و اندیشمند جزو شخصیت هایی است که چهره تابناکش در میان گرد و غبار سیاست ناشناخته مانده است. برای آشنایی بیشتر با اندیشه و رفتار این عالم بزرگ به سه نکته کلیدی اشاره می کنم
۱ _ ایشان از معدود صاحب نظران حوزه تربیت و پرورش در حوزه علمیه قم بود که مسایل تئوریک علم اخلاق را با صورت بندی کاربردی و متناسب با شرایط زمان تبیین می کرد. ایشان در دهه شصت و هفتاد بدون سر و صدا و تبلیغات، جلسات خصوصی متعددی با طراحان شیوههای تربیتی آموزش و پرورش داشتند که مبانی علم اخلاق را با تاکید بر تربیت فکری و رشد عقلی تشریح می کردند. اهل تحقیق و تجربه می دانند که این روش دیربازده ولی پایدار است. در مقابل ایشان گروه دیگری در حوزه بودند که با اعتقاد به روشهای «زود بازده و تاثیرگذار آنی» مبانی تخیل و رؤیا و کرامت را جایگزین تعقل و تفکر نمودند. این گروه از اواسط دهه هشتاد بتدریج مراکز پرورشی و تبلیغی کشور را به تصرف خود درآوردند. شیوه خواب گرایی و رؤیا پردازی و کرامت سازی به سرعت در اکثر منابر، محافل مذهبی، سخنرانی ها، تریبونها و حتی کلاسهای درس فرا گیر شد. و با خالی شدن سنگر نماز جمعه از خطیبانی چون آیتالله جوادی آملی، آیتالله امینی، آیتالله استادی و آیتالله هاشمیرفسنجانی که از مدافعان و مرزبانان نظریه اول بودند میدان به دست کسانی افتاد که نه اعتقادی به آن روش داشتند و نه از توانایی لازم علمی برای ورود در آن مباحث برخوردار بودند. کم کم نظریه دوم گسترش یافت بویژه از طریق هیئت های مذهبی خاص که با پوشش مستقیم و سراسری صدا و سیما همراه بود. طراحان این روش با کمک کارشناسان مذهبی! با چنین رویکرد، چهره خاصی از اسلام و تشیع را به نمایش گذاشتند که بن مایه اش توهمات و تخیلات با روکشی از آیات و روایات بود.
البته این روش زود بازده است یعنی یک فرد با یک جلسه ممکن است تغییر کرده به معنویات راغب شود. اما چون زیرساخت عقلانی ندارد با همان سرعت که پدید آمده با همان سرعت ناپدید و زایل می گردد. جامعه امروز ما روشنترین مصداق و شاهد بر ناکارآمدی روشی است که این طرز فکر در دو دهه گذشته با کنار گذاشتن صاحب نظران عقل گرا و در اختیار قرار دادن تمامی شبکههای صدا و سیما در خدمت ترویج روبنایی مذهب و تربیت دینی بر اساس «احساس بدون اندیشه» به دست آورده است. در حالی که قرآن کریم بیش از سیصد بار با کلماتی از قبیل یعقلون، یتدبرون، اولوالالباب، یتفکرون و... مردم را به تعقل و باورهای عمیق دعوت کرده است. و در آیه شریفه«قُلْ هَٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی» بگو : ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻳﻘﻪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﭘﻴﺮﻭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻭ ﺑﻴﻨﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ( یوسف/ ١٠٨) راه و روش پیامبر اکرم(ص) را در هدایت و راهنمایی مردم بر اساس بصیرت و آگاهی می داند و لا غیر.
2 - آیتالله امینی در فن نویسندگی نیز مهارت خاصی داشت به طوری که می توان ادعا کرد سبک نویسندگی ایشان همانند استاد شهید مطهری و برخی دیگر از بزرگان سبک «سهل ممتنع» بود. به این معنی که مطالب پیچیده علمی و عقلی را در قالب ساده ترین الفاظ بیان می کرد، بدون آنکه از بار معنی و عمق محتوا کاسته شود. صاحبان این سبک از نویسندگی در میان حوزویان و دانشگاهیان انگشت شمارند. زیرا عده ای از محققان ارجمند با همه مقام والای علمی توان انتقال اندیشه خود را جز در قالب عبارات سنگین و بهره گیری از اصطلاحات فنی و لغات خاص ندارند. و موقعی که به آنها پیشنهاد ساده گویی و ساده نویسی داده می شود پاسخ می دهند مخاطبان باید سطح علمی و ادبی خود را بالا ببرند نه اینکه گوینده پایین بیاید. و در نقطه مقابل برخی دیگر به قصد ساده نویسی، مفاهیم بلند علمی را با قالبهای نارسا و الفاظ کوچه بازاری ضایع می کنند و با این اقدام مباحث ارزشمند علمی را به ابتذال می کشانند. اما معدود نویسندگانی توانایی دارند که همچون مطهری و امام خمینی مطالب عمیق اجتماعی، قرآنی، و حتی فلسفی را بگونه ای بیان کنند که یک فرد کم سواد و یک استاد دانشگاه هر دو به مقدار فهم خود بهره لازم را ببرند. مرحوم آیت الله امینی از این هنر برخوردار و از زمره چنین نویسندگانی بود. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کتاب «آیین همسرداری» ایشان از بهترین هدایا برای زوج های جوان به شمار می رفت. و به خاطر همین ویژگی بسیاری از تالیفات ایشان در زمینه اسلام شناسی و شیعه شناسی و اخلاق و تربیت دینی به زبان های خارجی ترجمه شد. کتابهای ایشان در کشورهای آفریقایی طرفداران زیادی داشت.
بنده در بعثه امام خمینی در ایام حج، شاهد مراجعه مکرر از کشورهای مختلف به ایشان بودم که برای ترجمه و یا نشر کتابهای شان با ایشان مذاکره و مشورت می کردند.
افسوس قدر این دانشمندان بزرگ چنانکه باید شناخته نمیشود و آنها را با دلایل پوچ و احساسی خانه نشین می کنند. یک اتهام کوچک (که مثلاً ایشان زاویه پیدا کرده) کافی است که جامعه از برکات علمی و معنوی آنها محروم بماند.
3 - آیتالله امینی نه تنها در نوشتار و گفتار که در عمل مَثل اعلای ساده زیستی و فروتنی بود. من در اوایل دهه هفتاد که مدتی در قم بودم و از لحاظ امور اجرایی به بیکاری اشتغال داشتم و البته توفیق درس و مطالعه یافته بودم، همان زمان ایشان عضو مجلس خبرگان و دارای مقامات عالیه بودند برای خرید ما یحتاج روزانه خود شخصا اقدام می کرد. بارها و بارها ایشان را در نانوایی سنگکی خیابان صفائیه می دیدم که یا قبل از من و با بعد از من در صف ایستاده بود وصبورانه منتظر بود تا نوبت به ایشان برسد و نانی دریافت کند.
دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
گفتم که یافت می نشود گشته ایم ما
گفت آن که یافت می نشود آنم آرزوست